فرآیند نورد فولاد

فرآیند نورد فولاد چیست؟و به چه شکل هایی انجام می شود؟

به فرآیند شکل دهی به فولاد نورد می‌گویند. در این فرآیند فولادهای مخصوص را تحت شرایط شیمیایی و فیزیکی قرار داده و امکان تغییر شکل و اندازه آنها را میسر می‌نمایند. فرآیند نورد فولاد به دو شکل نورد گرم و نورد سرد انجام می‌شود. سازه‌های ال اس اف (LSF) که برای ساختمان‌های سبک وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند، در فرآیند نورد سرد ایجاد می‌شوند. فولاد مورد استفاده در فرآیند ساخت سازه‌های ال اف اس (LFS) استیل می‌باشد.



فرآیند ساخت سازه‌های ال اف اس (LFS)

فرآیند نورد گرم

فرآیند نورد فولاد، در حالت گرم برای ورق‌های فولادی در دمایی بالاتر از 926 درجه سانیگراد انجام می‌شود. دمای تبلور به دمایی می‌گویند که در آن نقطه، جسم خاصیت الاستیکی پیدا می‌کند و نرم و انعطاف پذیر می‌شود. فولادها اکثرا در دمای 926 درجه سانیگراد دارای خاصیت الاستیکی می‌شوند و در این دما به راحتی می‌توان فولاد را شکل داد.

آهنگری یکی از فرآیندهای نورد گرم می‌باشد. در گذشته آهنگران فولاد را گرم می‌کردند و سپس با ضرباتی آن را به یک شکل مشخص در می‌آوردند. معمولاً کیفیت قطعات نورد گرم از نورد سرد کمتر است. در هنگام فرآیند نورد فولاد به روش نورد گرم، فولاد پس از شکل گیری خنک می‌شود و عرضه بازار می‌شود.

در این روش نقطه جوش فولاد ثابت باقی میم ماند و ممکن است مقداری از جرم آن کم شود. معمولاً در ساخت ریل قطار، میلگرد، تیرآهن و غیره از این روش استفاده می‌شود.


فرآیند نورد گرم

فرآیند نورد سرد

فرآیند نورد فولاد به روش نورد سرد در واقع همان نورد گرم می‌باشد. تفاوت این دو روش در این است که در فرآیند نورد سرد، پس از اینکه فولاد در دمای تبلور شکل مربوطه را به خود گرفت، به یکباره تا دمای اتاق خنک می‌شود و این فرآیند بر روی فولاد باعث افزایش استقامت و حفظ بلورهای آن فولاد می‌شود. این تلورانس دما، باعث حفظ ابعاد و کیفیت فولاد نیز می‌شود.


نورد فولاد به روش نورد سرد




در فرآیند نورد سرد، اصولاً به روش‌های کشش، نورد چرخشی، سمباده زنی و پلیش کردن فولاد را شکل می‌دهند. این کار چهار مزیت عمده دارد که عبارتند از:

در فرآیند کشش، فولاد در مقابل انرژی‌های کششی استقامت خوبی کسب می‌نماید. در نورد چرخشی ناخالصی‌های فولاد از بین می‌رود. در سمباده زدن، قطر فولاد کمتر می‌شود و به اصطلاح فولاد باریک تری ایجاد می‌شود. در نهایت در مرحله پلیش زدن، پوشش بیرونی سطح فولاد بهبود می‌یابد.

فرآیند کشش فولاد در مقابل انرژی‌های کششی




فرآیند نورد فولاد با هدف شکل دهی به فولاد، کیفیت بهتری را در فرآیند نورد سرد به همراه دارد. فولادهای خروجی از فرآیند نورد سرد، دارای استقامت بالاتر، یکنواختی، سطح صاف تر و کیفیت بهتری می‌باشند.

همچنین در فرآیند سرد کردن فولاد پس از شکل گیری، میزان کربن فولاد افزایش می‌یابد و این منجر به سختی بیشتر فولاد می‌شود.

این سختی فولاد باعث افزایش قدرت و استقامت فولاد می‌شود. فرآیند نورد فولاد به روش سرد، اصولاً ستون‌ها و ورق‌های مناسبی را از فولاد استیل آماده می‌نماید که برای سازه‌های ال اس اف (LSF) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

https://eshcosazehgostar.com/


۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.